A biztonságos közlekedés alapfeltétele a megfelelő futómű. A futómű a gépjárművek egyik fő szerkezetcsoportja, ez teszi lehetővé a gépkocsi haladását, kormányzását és fékezését.
A futómű köti össze a jármű kerekeit az alvázkerettel és az önhordó vázszerkezettel.
A kopott, elhasználódott alkatrészek, valamint a megváltozott futómű geometria miatt az autó instabillá válik, kezelhetősége nagymértékben romlik. A rossz futómű miatt az abroncsok egyenetlenül kopnak, amely szintén a jármű rossz kezelhetőségéhez vezet.
A futómű a gépjárművek biztonsága szempontjából igen lényeges szerkezeti elemekből áll, ezért kialakításuknál a közlekedésbiztonság meghatározó szerepet tölt be.
A gépjármű rendeltetésszerű használata közben a futóműnek biztosítania kell a gépjármű és az úttest között a folyamatos kapcsolatot. A futóművek szerkezeti elemei közé soroljuk a gépjárművek haladásával, különböző irányba való mozgatásával kapcsolatos elemeit, a rugózását, lengéscsillapítását és stabilitását biztosító szerkezeti elemeket, valamint a kerékmeghajtások szerkezetét is.
A futómű egy igen bonyolult rendszer, melynek egyik fontos részre a lengéscsillapítók kihagyhatatlan elemei. Ezek kötik össze a tengely mozgó részeit a karosszériával, és csillapítják az út egyenetlenségei miatt jelentkező heves rugólengéseket.
A kormányszerkezet típusa lehet csigaműves vagy fogasléces berendezés.
A kerékfelfüggesztés lehet független – ami azt jelenti, hogy a gépjármű jobb és bal oldali kerekei között nincs merev kapcsolat. A lengéscsillapítás lehet pneumatikus, hidraulikus vagy rugós.
A futómű főbb részei:
- a kormányszerkezet
- a kerékfelfüggesztés
- a rugó és lengéscsillapító
- a fékberendezés illetve a kerék